Kom over ett fiffig foredrag (haha. nerd.) på nettet her nå. Varer bare en halvtime (haha. nerd igjen.), men er veldig lærerikt for alle grafiske designer og selgere, om man ikke visste det fra før av da.
Foredraget: Paul Boag - Educating clients to say yes
Det handler om hvordan designeren ikke bare skal sitte og trygle kunden, som om det er forholdet mellom tjener og konge, men heller oppføre seg som eksperten på området sitt.
Satt og skrev litt notater underveis (nneeeeeeee...rd!), som jeg kan skrive ned her. Fin huskeliste. Dette handler om relasjonen til kunden ;)
- Underrett kunden om hva som skal skje til neste gang, så han føler seg inkludert og vet ca hva han kan vente seg.
- Når valg blir tatt, eller noe blir presentert; referer tilbake til noe dere har blitt enig om i felleskap, for å bygge opp om dette. F.eks. en strategi.
- Referer gjerne til andre eksperter for å selv bli en av dem, i kundens øyne.
- Argumenter for eller imot kundens mening, og kom evt med alternativer. "Hva om vi heller prøver dette.. ".
- Ikke tenk på, eller behandle klienter som dumme. Dem er egentlig ikke det :D
- Vis arbeidet underveis i prosessen. Moodboard, skisser, grovskisser. Kunden må bearbeides og være med i prosessen, ikke få ett resultat i fleisen.
- Spør kunden om hvorfor, om det er noe han ikke liker. Ikke aksepter "jeg liker ikke blå, jeg vil ha gul". Hvorfor?
- Få kunden til å tenke på målgruppen, ikke hans personlige meninger.
- Finn ut hvem kunden får synspunkter fra. Eks. kone, nevø, kamerat.. Inkluder gjerne denne tredjeparten i diskusjonen, da blir det lett å få han/henne på din side.
- Prøv så langt det er mulig å snakke med deltakerne hver for seg, så dem ikke begynner å diskutere design seg imellom. Slik kan du lett bli ekskludert, og den sterkeste personens mening vinner.
- Vær positiv!
Ref: Graphic-ExchanGE
3 kommentarer:
Her var det mange gode triks på et brett asså! Høres meget fornuftig ut dette her. Denne oppskriften er nok en gullgruve for folk som vil selge! ; )
haha. mhm, jeg tror også dette er en gullgruve, så nå skal jeg pugge. er ikke vits i å ha ett godt produkt, om man ikke kan selge det vettu.. og motsatt ;P
neeerd! neida, dette var veldig bra Kjetil!:)
Legg inn en kommentar